[ANPPOM-Lista] a matter of taste (on elliott carter's music)

Guilherme Bertissolo guilhermebertissolo em gmail.com
Dom Nov 11 12:48:55 BRST 2012


Pois, foi isso que me chamou atenção no texto, Palombini,
Justamente porque passa pela questão da "aesthetic advocacy", levantada
pela Born no seu trecho. Daniel Chua (Chua, Daniel. 1999. Absolute music
and the construction of meaning. Cambridge: Cambrigde University Press.)
também aborda essa questão do julgamento e do gosto (até mesmo com
metáforas alinhadas com o texto inicial):

"One's judgement depended on which side of the *querelle* one was on: to
become ancient was either to be classic or out of date; conversely, to be
modern was either to be a passing fashion or to be a sign of future
perfection [...]. Although taste shares the same tongue as rhetoric, its
task is not to formulate opinion but to validate it. Taste is a sense that
is both distinctly individual, in that it is subjective, and curiously
communal, in that it is invariably right: not everyone will agree with a
judgement of taste, but, as Immanuel Kant says, everyone should agree with
it. The public tongue consists of individual taste buds that savour music
with a kind of salival reaction that is shared by an *ideal* society. It is
only by a free trafficking of individual style that the social ideal of
public sphere could be reached" (p. 67-9).

A querela dele aqui é entre o velho e o novo, em linhas gerais, mas pode
ser vista para além disso (público e compositor, por exemplo). Sempre
depende de que lado você está, não há isenção. O problema é maior do que
levantado aqui e essa discussão é muito profícua e pertinente (enquanto
compositor, pra mim é fundamental), embora seja saudável superarmos certas
questões datadas na vanguarda da década de 1960-70.
Abraço!
Guilherme
-------------- Próxima Parte ----------
Um anexo em HTML foi limpo...
URL: <http://www.listas.unicamp.br/pipermail/anppom-l/attachments/20121111/55a898c5/attachment.html>


Mais detalhes sobre a lista de discussão Anppom-L